Hva betyr feilmeldingen BID-2030, BID-2031, BID-2032, BID-2022, BID-20b0 og BID-20b1?

Kort fortalt oppstår disse feilmeldingene ved teknisk kommunikasjonsfeil. Årsaken kan være tregt nett eller treg enhet (mobil, PC osv.).

Løsning: Prøv en annen nettleser eller hvis mulig annet nettverk.

Hva betyr feilmeldingen BID 1439?

Feilmeldingen indikerer at i feltet for engangskode er det tastet feil for mange ganger.

Løsning: Forsøk på nytt senere. Hvis feilen vedvarer logg inn i nettbanken fra valget «Uten BankID» eller bruk mobilbanken og send melding fra «Sikker e-post». I meldingen oppgi feilkoden, telefonmodell og tidspunkt du forsøkte.

BID-1439

Hva betyr feilmeldingen BID-1200 og BID-1204?

Midlertidig feil. Benytt pålogging uten BankID, BankID-appen eller forsøk med BankID igjen senere.

Min BankID er utløpt. Hva gjør jeg?

Du må bestille BankID på nytt i pålogget nettbank. Logg inn «Uten BankID»

Hvordan logger jeg på med BankID første gang?

  1. Velg «BankID»
  2. Skriv inn ditt fødselsnummer
  3. Velg metode: Sparebanken Øst
  4. Skriv inn engangspassord fra kodebrikken din
  5. Skriv deretter et passord som du har fått tilsendt på SMS

Kan jeg bare kaste kodebrikken når jeg har BankID-app?

Nei, den må du beholde. Kodebrikken vil du trenge hvis du mister eller kjøper ny telefonen og vil aktivere appen på nye telefonen.

Les mer og last ned appen

Hva er kravet for å få BankID?

  • Du må være over 15 år
  • Du må ha norsk fødselsnummer
  • Du må ha nettbank med kodebrikke fra oss
  • Dersom du ble kunde etter 01.03.2007 må du være registrert med pass som legitimasjon. Ble du kunde etter 01.02.2018 må passet ha RFID-brikke.
  • Du må være registrert med egen e-post adresse og mobilnummer
  • Du må være eier av en aktiv konto i Sparebanken Øst

Hvordan bestille BankID til barn under 18?

For å opprette BankID for ungdom mellom 15 og 18 år må den mindreårige ha en nettbankavtale og være legitimert med pass. Begge foreldre/verger og den mindreårige må signere en BankID avtale før BankID kan bestilles fra nettbanken. Avtalen kan signeres digitalt med BankID eller ved et av våre kontorer. Da må alle 3 ha med seg pass som legitimasjon.

Kontakt en kunderådgiver

Jeg vil sperre min BankID. Hva gjør jeg?

Logg deg på nettbanken og velg «BankID-oversikt» i menyen. Her får du oversikt over dine BankID-avtaler. Herfra kan du sperre din BankID.

Du kan også ringe banken på telefon 33 51 38 55.

Jeg får ikke bestilt BankID fra nettbanken

For å få bestilt BankID fra nettbanken må ha en aktiv konto og være over 18 år. Du kan dessverre ikke bestille BankID fra mobilbanken.

Du må også være legitimert med elektronisk lesbart pass (Alle norske pass utstedt etter 3. oktober 2005) i banken. Har du ikke legitimert deg i banken må du kontakte en kunderådgiver.