Hvorfor får jeg ikke aktivert ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk i BankID-appen?

Dette må være på plass for at du skal kunne aktivere ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk i BankID-appen:

  • Enheten din må ikke være rooted/jailbroken. Rooting/jailbreaking innebærer at du får administratorrettigheter til enheten din. Dersom du får en feilmelding fra BankID om at enheten er rooted/jailbreaket og du ikke har gjort dette selv så anbefaler vi at tar kontakt med de som har solgt deg telefonen, eller hjulpet deg med å sette den opp. For noen hjelper det å tilbakestille enheten til fabrikkinnstillinger.
  • Du må ha operativsystem iOS 14/Android 7 eller nyere
  • Du må ha aktivert ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk på enheten din

Hvorfor bør jeg bruke BankID ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk?

Ved å bruke innlogging med ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk, ofte omtalt som biometri, vil du få en enda bedre brukeropplevelse i BankID-appen. Du slipper å bruke passord, BankID blir passordfri! Samtidig ivaretas sikkerhet og personvern på en trygg måte.

Mye raskere
En innlogging ved bruk av ansikt eller finger i BankID-appen tar under 10 sekunder, mens det tar rundt 20 sekunder å logge inn i med passord.

Hva er en disposisjonsfullmakt?

Å skrive en disposisjonsfullmakt betyr i praksis å gi tilgang til spesifikke kontoer som står i ditt navn. Fullmakten signeres i mobil- eller nettbanken. Den du gir tilgang til må også være kunde i banken. Dette er en selvbetjent løsning. Med tilgang til nett- eller mobilbanken kan andre betale regninger, overføre penger, se transaksjoner og hente dokumenter i arkivet.

Hvordan hjelpe med å betale regninger?

Hvis du ønsker å hjelpe noen med å betale regninger eller overføre penger, kan kontoeier gi deg disposisjonsfullmakt. Kontoeier oppretter fullmakten i nett- eller mobilbanken ved å gi tilgang til konto. Du bruker din egen BankID og nettbank for å utføre oppgaver på deres vegne. Kontoene du får tilgang til vises i din egen nettbank, hvor du håndterer dem trygt og enkelt.

Glemt passord til BankID

Har du glemt passord til BankID kan du bestille dette fra pålogging. Slik gjør du:

  1. Velg «BankID» på påloggingssiden
  2. Klikk på «Glemt/blokkert passord» nederst på siden.
  3. Velg å identifiser deg med kontrollspørsmål.
  4. Når du har identifisert deg kan du velge om du ønsker å få nytt passord på SMS eller e-post.

Dersom du har problemer med løsningen, må du sende oss en «Sikker e-post» fra nett- eller mobilbanken. Logg inn «Uten BankID».

Får du ikke logget inn må du ringe oss på 33 51 38 55.

Problemer med informasjonskapsler med Safari på iPhone og iPad

Vi har dessverre problemer med godkjenning av betalinger i nettbanken ved bruk av Apple enheter.

Dette er på grunn av et midlertidig problem mellom BankID og vår nettbankleverandør.

Vi anbefaler at du tar i bruk mobilbanken vår da den ikke er rammet av dette problemet.

Eventuelt kan du følge punktlisten under for å tillate nødvendige informasjonskapsler.

  • Gå til «Innstillinger» på enheten du benytter.
  • Bla ned til du finner «Safari»
  • Under kategorien «Personvern og Sikkerhet» finner du flere valg.
  • Skru av «Ikke spor mellom nettsteder» og «Blokker alle infokapsler».
  • Etter disse er skrudd av skal det fungere å godkjenne betalinger i nettbanken.

Disse innstillingene kan endres tilbake etter betalinger er gjort i nettbanken hvis ønskelig.

Hvordan logger jeg inn i nettbanken med BankID-app?

Velg BankID

Du kan velge å bruke innlogging med biometri (ansiktsgjenkjennelse/fingeravtrykk) gjennom BankID-appen, da slipper du å bruke passord for å logge inn. Følg instruksene på pc-skjermen og mobilen din.

Hvis du ikke ser valget BankID-app, så klikker du på «Velg annen BankID».  Velg deretter BankID-app.

Du kan bruke BankID fra en annen bank.

Hvorfor bør jeg legge inn regionsperre på kortet?

Ved å legge inn regionsperre på kortet ditt, så setter du selv begrensninger på hvor i verden kortet ditt kan brukes.
Da minsker risikoen for misbruk av kortet. Dette gjør du enkelt selv i nett- og mobilbanken.

Må jeg alltid signere betalinger på nett?

I alle land innenfor EU/EØS må du fra 31.12.2020 signere dine betalinger på nett med såkalt sterk autentisering. Signeringen gjør du med BankID. Dette kan du bestille selv i nettbanken dersom du ikke har det fra før. Dette er som ett ledd i innføringen av PSD2 regelverket.

Dette gjelder på beløp over 30 Euro eller akkumulert grense eller antall transaksjoner.

Dersom ikke nettbutikken har tilpasset sine betalingssystemer vil betalingen bli avvist.