Dette må være på plass for at du skal kunne aktivere ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk i BankID-appen:
- Enheten din må ikke være rooted/jailbroken. Rooting/jailbreaking innebærer at du får administratorrettigheter til enheten din. Dersom du får en feilmelding fra BankID om at enheten er rooted/jailbreaket og du ikke har gjort dette selv så anbefaler vi at tar kontakt med de som har solgt deg telefonen, eller hjulpet deg med å sette den opp. For noen hjelper det å tilbakestille enheten til fabrikkinnstillinger.
- Du må ha operativsystem iOS 14/Android 7 eller nyere
- Du må ha aktivert ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk på enheten din
Ved å bruke innlogging med ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk, ofte omtalt som biometri, vil du få en enda bedre brukeropplevelse i BankID-appen. Du slipper å bruke passord, BankID blir passordfri! Samtidig ivaretas sikkerhet og personvern på en trygg måte.
Mye raskere
En innlogging ved bruk av ansikt eller finger i BankID-appen tar under 10 sekunder, mens det tar rundt 20 sekunder å logge inn i med passord.
Å skrive en disposisjonsfullmakt betyr i praksis å gi tilgang til spesifikke kontoer som står i ditt navn. Fullmakten signeres i mobil- eller nettbanken. Den du gir tilgang til må også være kunde i banken. Dette er en selvbetjent løsning. Med tilgang til nett- eller mobilbanken kan andre betale regninger, overføre penger, se transaksjoner og hente dokumenter i arkivet.
Hvis du ønsker å hjelpe noen med å betale regninger eller overføre penger, kan kontoeier gi deg disposisjonsfullmakt. Kontoeier oppretter fullmakten i nett- eller mobilbanken ved å gi tilgang til konto. Du bruker din egen BankID og nettbank for å utføre oppgaver på deres vegne. Kontoene du får tilgang til vises i din egen nettbank, hvor du håndterer dem trygt og enkelt.
Har du glemt passord til BankID kan du bestille dette fra pålogging. Slik gjør du:
- Velg «BankID» på påloggingssiden
- Klikk på «Glemt/blokkert passord» nederst på siden.
- Velg å identifiser deg med kontrollspørsmål.
- Når du har identifisert deg kan du velge om du ønsker å få nytt passord på SMS eller e-post.
Dersom du har problemer med løsningen, må du sende oss en «Sikker e-post» fra nett- eller mobilbanken. Logg inn «Uten BankID».
Får du ikke logget inn må du ringe oss på 33 51 38 55.
Vi har dessverre problemer med godkjenning av betalinger i nettbanken ved bruk av Apple enheter.
Dette er på grunn av et midlertidig problem mellom BankID og vår nettbankleverandør.
Vi anbefaler at du tar i bruk mobilbanken vår da den ikke er rammet av dette problemet.
Eventuelt kan du følge punktlisten under for å tillate nødvendige informasjonskapsler.
- Gå til «Innstillinger» på enheten du benytter.
- Bla ned til du finner «Safari»
- Under kategorien «Personvern og Sikkerhet» finner du flere valg.
- Skru av «Ikke spor mellom nettsteder» og «Blokker alle infokapsler».
- Etter disse er skrudd av skal det fungere å godkjenne betalinger i nettbanken.
Disse innstillingene kan endres tilbake etter betalinger er gjort i nettbanken hvis ønskelig.
Velg BankID
Du kan velge å bruke innlogging med biometri (ansiktsgjenkjennelse/fingeravtrykk) gjennom BankID-appen, da slipper du å bruke passord for å logge inn. Følg instruksene på pc-skjermen og mobilen din.
Hvis du ikke ser valget BankID-app, så klikker du på «Velg annen BankID». Velg deretter BankID-app.
Du kan bruke BankID fra en annen bank.
Ved å legge inn regionsperre på kortet ditt, så setter du selv begrensninger på hvor i verden kortet ditt kan brukes.
Da minsker risikoen for misbruk av kortet. Dette gjør du enkelt selv i nett- og mobilbanken.
I alle land innenfor EU/EØS må du fra 31.12.2020 signere dine betalinger på nett med såkalt sterk autentisering. Signeringen gjør du med BankID. Dette kan du bestille selv i nettbanken dersom du ikke har det fra før. Dette er som ett ledd i innføringen av PSD2 regelverket.
Dette gjelder på beløp over 30 Euro eller akkumulert grense eller antall transaksjoner.
Dersom ikke nettbutikken har tilpasset sine betalingssystemer vil betalingen bli avvist.