Hvor finner jeg mine lånesøknader?

Er du i gang med å søke boliglån kan du finne igjen og fortsette på saken i nettbanken. Det gjelder også for medlånetakere som har fått SMS om å bli med på søknaden.

Mine lånesøknader

Hvor sender jeg inn vedlegg eller kommentarer til lånesøknaden?

Dersom du har ekstra opplysninger eller ønsker å sende inn kontrakt for utleie for eksempel gjøre du det etter at søknad er sendt inn.

Det gjørs via sikker kanal i nettbanken.

Send sikker melding i nettbanken

For rammelån gjøres dette på siste steget i søknadsprosessen.

Hva skjer etter at jeg har sendt inn søknad om boliglån?

  • Søknaden vurderes og vi sender deg et tilbud
  • Etter at du har signert og returnert tilbudet blir pantedokumentene tinglyst
  • Lånet utbetales

Hvordan flytter jeg boliglånet?

Boliglånet flytter vi for deg når du søker og får innvilget lån hos oss.

  1. I første steget velger du «Flytte lån fra annen bank».
  2. For å søke lån må du først bli kunde. Medlåntaker må også være kunde.
  3. Aksepter lånetilbudet og signér lånepapirene

Vi vil ta den videre dialogen med eksisterende bank for innfrielse av lån.
Flytt boliglån

Hvordan søker jeg lån på nett?

  1. Velg det boliglånet som er riktig for deg
    1. Er du kunde fra før søker du om lån i nettbanken
    2. Er du ikke kunde må du først bli det; bli kunde her
  2. Du finner søknadsprosessen i menyen i nettbanken. Se etter «Søke om lån».
    1. Fyll inn feltene etter beste evne, så korrekt som mulig
  3. Skal du låne sammen med noen? Da må vedkommende bli med som medlånetaker, det gjøres på «Mine lånesøknader». Ha personnummer og kontaktinformasjon til vedkommende klart. Medlånetaker vil få en egen SMS.
  4. Identifiser deg med BankID. Da hentes kontaktinformasjonen og eiendommer du eventuelt eier frem.
    1. Ha e-post og telefonnummer til eventuell medlånetaker tilgjengelig
  5. Du trenger IKKE lenger å sende inn lønnslipper og skattemelding. Samtykk heller til at banken kan innhente dette fra Skatteetaten.. Det kan også hentes inn i etterkant.
  6. Se over og send inn søknad
    1. Ved flytting av lån fra annen bank fyll inn lånenummer
    2. Kjøpekontrakt og husleiekontrakt ettersendes med «Sikker melding» i nettbanken vis du har dette.
  7. Søknaden vurderes og vi sender deg et tilbud
  8. Medlånetaker må bli kunde før lånedokumenter signeres og lånet kan utbetales
  9. Etter at du har signert lånedokumentene og returnert tilbudet blir pantedokumentene tinglyst
  10. Lånet utbetales

Hvem kan bli kunde?

Vi ønsker gjerne å ha deg som kunde.

For å registrere deg som kunde digitalt fra nettsiden må du ha BankID (uavhengig fra hvilken norsk bank), være over 18 år, ha e-post og telefonnummer, bostedsadresse i Norge og ha et norsk personnummer. Det tar bare noen få minutter.

Du kan også bli kunde uten BankID. Da må du avtale tid med et av våre kontorer for å få registrert passet ditt.

Hva må jeg ha klart når jeg skal søke lån?

Du og eventuell medlåntaker må være kunde før du kan søke lån.

Ha BankID klar for bruk underveis i prosessen. Da vil informasjon fra skattemeldingen, eiendommer du eventuelt eier og annen informasjon hentes frem. Juster denne informasjon hvis det ikke stemmer med dagens situasjon.

Informasjon om eventuelt lån som skal innfris legges inn underveis i søknaden.

Hva skjer etter at jeg har sendt inn søknad om rammelån?

  1. Du får beskjed når du kan gi samtykke til at vi innhenter nødvendige opplysninger fra Skatteetaten
  2. Søknaden vurderes og vi sender deg et tilbud
  3. Etter at du har signert og returnert tilbudet blir pantedokumentene tinglyst
  4. Rammelånet gjøres tilgjengelig i nett- og mobilbank