Kom i gang med BankID-app

Erstatter kodebrikken i det daglige. Enklere, raskere og sikrere innlogging og signering.

Med BankID-appen får du ekstra beskyttelse fordi telefonen din krever en kode for å åpnes. Du vil motta varsel på telefonen som du må godkjenne.

BankID-appen er gratis å bruke, i motsetning til BankID på mobil.

Ta frem telefonen og kom i gang med BankID-app

  1. Sjekk om ordinær BankID er aktiv
  2. Ha passordet til BankID klart
  3. Last ned BankID-appen:
    Last ned fra App Store Last ned fra Google play
  4. Skriv inn fødselsnummer
  5. Tillatt varslinger
  6. Logg inn med BankID, BankID på mobil eller koder på SMS og e-post
  7. Vent mens appen aktiveres (gjelder ikke for koder)
  8. BankID-appen er klar!

Her finner du en mer detaljert beskrivelse:

  • Hvordan sjekker jeg at BankID er aktiv?
  • Jeg husker ikke passordet til BankID

Last ned – Steg for steg

  • Last ned fra App Store (iPhone)
  • Last ned fra Google Play

Aktiver – Steg for steg

  • Aktiver med BankID på mobil
  • Aktiver med kodebrikke
  • Aktiver med koder på SMS og e-post

Bruk – Steg for steg

  • Ved pålogging til nettbanken
  • Her kan du teste

Spørsmål og svar

Kan jeg bare kaste kodebrikken når jeg har BankID-app eller BankID på mobil?

Nei. Du trenger kodebrikken når du bytter mobiltelefon hvis du har lastet ned BankID-appen. Har du BankID på mobil må du ha kodebrikken hvis du bytter SIM-kort. Vi anbefaler at du tar i bruk BankID-appen. På sikt vil appen erstatte kodebrikken.

Les mer og last ned appen

Hvordan logger jeg inn i nettbanken med BankID-app?

Velg BankID

Legg inn ditt fødselsnummer, bruk BankID-app og ditt personlig passord.
Hvis du ikke ser valget BankID-app, så klikker du på «Velg annen BankID».  Velg deretter BankID-app.

Du kan bruke BankID fra en annen bank.

Når slutter BankID på mobil å fungere?

Utfasingen av BankID på mobil starter gradvis fra 1. september 2022.

Første steg i utfasingen er at man stopper for nye BankID på mobil-aktiveringer. Det betyr at dersom du bytter mobiloperatør, får nytt SIM-kort eller får problemer med BankID på mobil så får du ikke bestilt nytt sertifikat og BankID på mobil vil slutte å fungere. Da anbefales du å gå over til å bruke BankID appen.

Når ditt sertifikat utløper kan du se i nettbanken. BankID-oversikt