Hva er egentlig rådgivning i bank?

Tenk på en årlig rådgiversamtale med banken som den årlige servicen på bilen din.

Det er jo dette som er unikt for oss, sier Kristian Haaland, leder for personmarked i Sparebanken Øst

Han snakker om de 30 bankfilialene på sentrale Østlandet, hvor det tilbys noe så sjeldent som proff økonomirådgivning ansikt til ansikt. I mai i år åpnet nemlig kontor nummer 30, i Slemmestad.

Hva er grunnen til at banken tilbyr enda mer personlig rådgivning i en tid hvor det er mer vanlig å tenke at alt kan gjøres på nettet?

En god støtte hvis livet blir usikkert

– Slik samfunnet er nå, med mye usikkerhet, vil vi tilby et sted hvor folk faktisk kan komme inn og snakke med en rådgiver om økonomien sin. Enten du er urolig, eller du har store drømmer, sier Haaland. Vi ser at nye kunder blir positivt overrasket over responstiden vår, og at de setter pris på at vi tilpasser oss; Trenger du en time etter kontortid, får du det.

Ungdommen strømmer til

Er det ikke litt gammeldags å tenke at kunder er opptatt av fysiske kontorer?
– Faktisk opplever vi at det er omvendt! Spesielt de yngste, som for eksempel ikke har kjøpt bolig før, vil gjerne komme inn og møte et menneske som kan vise dem hvordan ting fungerer.

Det gir mening, at de fleste oppsøker banken når det skjer store ting i livet.
– Absolutt! Vi følger jo kundene gjennom alle slags hendelser, fra familieøkning og hyttekjøp til håndtering av dødsbo.

Det er viktig for oss å bruke kunnskapen vår slik at du får best mulige råd. Vi vil rett og slett planlegge sammen med deg og sikre deg et best mulig liv økonomisk sett.

Ta en årlig sjekk

Hvor ofte vil du anbefale å ta et møte med rådgiveren?
– Én ting er jo møter i forbindelse med konkrete planer eller hendelser – for eksempel boligkjøp. Men det er også smart å ta en årlig sjekk på hvordan det står til, tipser Haaland. Haaland bruker en god del tid på rekruttering og jobbintervjuer. Det er nemlig stadig behov for flere flinke rådgivere – aller helst med lokal tilknytning. – En skikkelig dyktig rådgiver som kjenner deg og lokalområdet, er gull verdt! Har du tenkt på at det å ta en årlig rådgivningstime hos banken, er litt som å ta en årlig service på bilen?

Haalands tre tips

Slik forbereder du deg til møte med rådgiver i banken:

  1. Ta kontakt på forhånd og gjør en avtale. Da får også rådgiveren din forberedt seg.
  2. Gi rådgiveren samtykke til å hente ut opplysningene dine før du kommer. Har du for eksempel lån andre steder, ta det med. Da får dere begge full oversikt.
  3. Tenk gjennom hva planene dine er fremover. Er det noe du drømmer om, eller noe du er bekymret for?

Når vi vet hva du er opptatt av, kan vi lage en best mulig plan videre sammen med deg!

Husk at vi er her for deg – bruk oss! oppfordrer Kristian Haaland

Kilde: Informasjonsbladet Verdier 2-22

 

6. november 2022
Aktuelt

Tips til førstegangskjøpere

Er du ny i boligmarkedet, eller kanskje kjenner du noen som skal kjøpe seg bolig for første gang? Se rådene fra avdelingsbanksjef Anette Furunes Green.

Se tipsene her
6. november 2022
Aktuelt

Rådgivning for alle livsfaser

Noe av det beste med å jobbe i en lokalbank, er å følge mennesker gjennom alle livets hendelser. Møt gjengen på kontorene i Svelvik og Sande.

Les mer
6. november 2022

Vi er her for deg

Sparebanken Øst har 30 kontorer på det sentrale Østlandsområdet. Vi er en bank som skal være relevant både for privat- og bedriftskunder.

Som kunder hos oss, skal dere få den hjelpen og servicen dere har behov for. Enten fysisk på et av våre kontorer, eller i en av våre mange digitale kanaler.

I svært turbulente tider som nå, med høye strømpriser, økte matvarepriser, økende rente og høye drivstoffkostnader, må du ha kontroll over økonomien din. Da er vi her for deg! Ta kontakt med en av våre kunderådgivere eller vårt kundesenter for å få tips og hjelp til hvordan du best kan få kontroll over egen økonomi.

Som en lokal sparebank, er en av oppgavene våre å være synlige og til stede i lokalmarkedet. Vi er den personlige banken som bidrar til næringsutvikling, gleder lokalsamfunnet med midler til aktiviteter for barn og ungdom og som bryr oss om kundene våre.

Sparebanken Øst har betjent kunder og lokalsamfunnet i 179 år som en selvstendig og frittstående sparebank. Det har vi tenkt å fortsette med. Den jobben tar vi på alvor, og det betyr at vi bryr oss om dere i både roligere og tøffere perioder.

Pål Strand, adm. direktør i Sparebanken Øst