Ved å bruke innlogging med ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk, ofte omtalt som biometri, vil du få en enda bedre brukeropplevelse i BankID-appen. Du slipper å bruke passord, samtidig ivaretas sikkerhet og personvern på en trygg måte. Du aktiverer ansiktsgjenkjennelse eller fingeravtrykk i BankID-appen, eller les mer om det her.
Det er også mulig å bruke BankID-appen med ansiktsgjenkjennelse eller fingeravtrykk som et innloggingsalternativ i nettbanken. Skriv inn fødselsnummeret og følg instruksene på PC-skjermen og mobilen.
Hva bør jeg gjøre hvis telefonen blir stjålet eller mistet?
Kontakt kundesenteret for å sperre BankID-appen (og biometri). Aktiver deretter BankID-appen på ny enhet med din BankID-kodebrikke.
Hvordan aktivere BankID-appen?
Slik aktiverer du BankID-appen med kodebrikke som metode
https://bankid.no/hjelp-bankid-app/aktivering-med-kodebrikke
Glemt passord til BankID
Har du glemt passord til BankID kan du bestille dette fra pålogging. Slik gjør du:
- Velg «BankID» på påloggingssiden
- Klikk på «Glemt/blokkert passord» nederst på siden.
- Velg å identifiser deg med kontrollspørsmål.
- Når du har identifisert deg kan du velge om du ønsker å få nytt passord på SMS eller e-post.
Dersom du har problemer med løsningen, må du sende oss en «Sikker e-post» fra nett- eller mobilbanken. Logg inn «Uten BankID».
Får du ikke logget inn må du ringe oss på 33 51 38 55.
Hvordan logger jeg inn i nettbanken med BankID-app?
Velg BankID
Du kan velge å bruke innlogging med biometri (ansiktsgjenkjennelse/fingeravtrykk) gjennom BankID-appen, da slipper du å bruke passord for å logge inn. Følg instruksene på pc-skjermen og mobilen din.
Hvis du ikke ser valget BankID-app, så klikker du på «Velg annen BankID». Velg deretter BankID-app.
Du kan bruke BankID fra en annen bank.
Kan jeg bare kaste kodebrikken når jeg har BankID-app?
Nei, den må du beholde. Kodebrikken vil du trenge hvis du mister eller kjøper ny telefonen og vil aktivere appen på nye telefonen.