BankID på mobil vil gradvis fases ut

Nå er det BankID-app som gjelder når du bruker mobiltelefon

BankID på mobil har vært et alternativ til ordinær BankID, som du bruker sammen med kodebrikke. For å fortsette å bruke BankID med mobilen må du laste ned appen.

Utfasingen skjer for å øke sikkerheten og for å legge til rette for utvikling av fremtidige ID-tjenester.

Før du laster ned:

  1. Sjekk om ordinær BankID er aktiv
  2. Ha passordet til BankID klart

Slik laster du ned BankID-app

  • Hvordan sjekker jeg at BankID er aktiv?
  • Jeg husker ikke passordet til BankID

Hva betyr det for deg?

Etter 1. september kan du ikke bestille ny BankID på mobil fra nettbanken. Det betyr også at når ditt sertifikat for BankID på mobil utløper, så vil ikke avtalen fornyes automatisk slik som tidligere. Dersom du skal bytte mobiloperatør eller får nytt SIM-kort, vil du også miste tilgangen til BankID på mobil. Du ser i nettbanken når ditt BankID på mobil sertifikat utløper; menyvalg BankID ->BankID-oversikt.

Vi anbefaler deg å laste ned BankID-appen allerede i dag slik at du er forberedt. Har du allerede aktivert BankID-appen trenger du ikke foreta deg noe.

Derfor går vi over til BankID app

Årsaken til at BankID på mobil skal erstattes med BankID-app, er blant annet nye reguleringer, teknologisk utvikling, og at BankID på mobil har begrensing i forhold til e-signering. BankID-app vil gi en mer stabil tjeneste, ha flere brukstilfeller enn BankID på mobil og den er tilpasset for fremtidig teknologisk utvikling.

Spørsmål og svar

Glemt passord til BankID

Har du glemt passord til BankID kan du bestille dette fra pålogging. Slik gjør du:

  1. Velg «BankID» på påloggingssiden
  2. Klikk på «Glemt/blokkert passord» nederst på siden.
  3. Velg om du ønsker å identifisere deg med BankID på mobil eller kontrollspørsmål.
  4. Når du har identifisert deg kan du velge om du ønsker å få nytt passord på SMS eller e-post.

Dersom du har problemer med løsningen, må du sende oss en «Sikker e-post» fra nett- eller mobilbanken. Logg inn «Uten BankID».

Får du ikke logget inn må du ringe oss på 33 51 38 55.

Kan jeg bare kaste kodebrikken når jeg har BankID-app eller BankID på mobil?

Nei. Du trenger kodebrikken når du bytter mobiltelefon hvis du har lastet ned BankID-appen. Har du BankID på mobil må du ha kodebrikken hvis du bytter SIM-kort. Vi anbefaler at du tar i bruk BankID-appen. På sikt vil appen erstatte kodebrikken.

Les mer og last ned appen

Hvordan aktivere BankID-appen?
Hvordan logger jeg inn i nettbanken med BankID-app?

Velg BankID

Legg inn ditt fødselsnummer, bruk BankID-app og ditt personlig passord.
Hvis du ikke ser valget BankID-app, så klikker du på «Velg annen BankID».  Velg deretter BankID-app.

Du kan bruke BankID fra en annen bank.

Når slutter BankID på mobil å fungere?

Utfasingen av BankID på mobil starter gradvis fra 1. september 2022.

Første steg i utfasingen er at man stopper for nye BankID på mobil-aktiveringer. Det betyr at dersom du bytter mobiloperatør, får nytt SIM-kort eller får problemer med BankID på mobil så får du ikke bestilt nytt sertifikat og BankID på mobil vil slutte å fungere. Da anbefales du å gå over til å bruke BankID appen.

Når ditt sertifikat utløper kan du se i nettbanken. BankID-oversikt