Utfasing av BankID på mobil startet i 2022. Den gamle løsningen vil i høst være fullstendig erstattet av BankID-appen, etter 15 år med BankID på SIM-kortet. Det betyr at du enten må benytte deg av BankID-app eller kodebrikke for tilgang til banken og andre offentlige tjenester.
1. september 2024 avvikles BankID på mobil. Bruk av BankID-appen er sikrere og legger til rette for utvikling av fremtidige ID-tjenester. Det er i dag ikke mulig å bestille ny BankID på mobil fra nettbanken.
Har du ikke lastet ned BankID-appen er det lurt å gjøre det nå, før du mister BankID på mobil.
Slik kommer du i gang.
Før du laster ned:
- Sjekk om ordinær BankID er aktiv
- Ha passordet til BankID klart
Vi anbefaler deg å laste ned BankID-appen allerede i dag slik at du er forberedt. Har du allerede aktivert BankID-appen trenger du ikke foreta deg noe.