Du bruker BankID når du logger deg inn i ulike digitale tjenester, signerer dokumenter og bekrefter kjøp på nett/i app.
Stø AS står bak to av Norges mest brukte tjenester; BankID og BankAxept.
Slik skaffer du deg BankID
BankID bestiller du selv i nettbanken. Du må ha en aktiv konto, være over 18 år og være legitimert med pass i banken. Når du skal bruke BankID gjør du det enten med app eller kodebrikke.
Bestill BankID i nettbanken
BankID-app
BankID på telefonen – din digitale kodebrikke. Raskere, enklere og sikrere innlogging.
Last ned og aktiver BankID-app
Kodebrikke
Kodebrikken får du av banken når du bestiller tilgang til nettbanken. Har du bestilt BankID, kan du bruke engangskoder fra den samme kodebrikken + ditt personlige passord når du skal bruke BankID.
BankID og biometri
Ved å bruke innlogging med ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk, ofte omtalt som biometri, vil du få en enda bedre brukeropplevelse i BankID-appen. Du slipper å bruke passord, samtidig ivaretas sikkerhet og personvern på en trygg måte. Du aktiverer ansiktsgjenkjennelse eller fingeravtrykk i BankID-appen, eller les mer om det her.
Det er også mulig å bruke BankID-appen med ansiktsgjenkjennelse eller fingeravtrykk som et innloggingsalternativ i nettbanken. Skriv inn fødselsnummeret og følg instruksene på PC-skjermen og mobilen.
Fylt 18 år?
Når du fyller 18 år vil du få en SMS og e-post fra oss om å oppdatere BankID. Neste gang du bruker BankID vil du derfor bli bedt om å lese og godkjenne vilkår. Vi anbefaler også å endre passord. Etter oppdateringen kan du bruke BankID som normalt.
BankID for ungdom
Er du mellom 15 og 18 år må du og begge dine foreldre eller verger signere en BankID-avtale digitalt før det kan bestilles i nettbanken.
Kontakt kunderådgiver
