BankID

BankID er en personlig og sikker digital legitimasjon

Du bruker BankID når du logger deg inn i ulike digitale tjenester, signerer dokumenter og bekrefter kjøp på nett/i app.

Slik skaffer du deg BankID

BankID bestiller du selv i nettbanken. Du må ha en aktiv konto, være over 18 år og være legitimert med pass i banken. Når du skal bruke BankID gjør du det enten med app eller kodebrikke.
Bestill BankID i nettbanken

BankID-app

BankID på telefonen – din digitale kodebrikke. Raskere, enklere og sikrere innlogging.
Last ned og aktiver BankID-app

Kodebrikke

Kodebrikken får du av banken når du bestiller tilgang til nettbanken. Har du bestilt BankID, kan du bruke engangskoder fra den samme kodebrikken + ditt personlige passord når du skal bruke BankID.

BankID for ungdom

Er du mellom 15 og 18 år må du og begge dine foreldre eller verger signere en BankID-avtale digitalt før det kan bestilles i nettbanken. 
Kontakt kunderådgiver

Tema rundt BankID

  • Glemt passord eller blokkert BankID
  • Slik logger du inn med BankID første gang
  • BankID på mobil

Pass på din BankID

Sperr BankID
Hvis du mistenker at BankID passordet er kjent for andre eller mister telefonen med BankID-appen, må du sperre BankID så fort du kan. Det kan du gjøre selv i nettbanken eller du ringe 33 51 38 55.

Din digitale legitimasjon
BankID like personlig som passet ditt og like bindende som din håndskrevne signatur. Å dele BankID er som å gi fra seg passet eller et blankt ark med signaturen din på.

Ikke del passordet med andre
Selv ikke familiemedlemmer, banken din, politiet eller andre du stoler på. Velg et passord du ikke bruker noen andre steder. Bytt hvis du er usikker på om passordet ditt kan gjettes av andre.

Spørsmål og svar

Glemt passord til BankID

Har du glemt passord til BankID kan du bestille dette fra pålogging. Slik gjør du:

  1. Velg «BankID» på påloggingssiden
  2. Klikk på «Glemt/blokkert passord» nederst på siden.
  3. Velg om du ønsker å identifisere deg med BankID på mobil eller kontrollspørsmål.
  4. Når du har identifisert deg kan du velge om du ønsker å få nytt passord på SMS eller e-post.

Dersom du har problemer med løsningen, må du sende oss en «Sikker e-post» fra nett- eller mobilbanken. Logg inn «Uten BankID».

Får du ikke logget inn må du ringe oss på 33 51 38 55.

Kan jeg bare kaste kodebrikken når jeg har BankID-app?

Nei, den må du beholde. Kodebrikken vil du trenge hvis du mister eller kjøper ny telefonen og vil aktivere appen på nye telefonen.

Les mer og last ned appen

Min BankID er blokkert. Hva gjør jeg?
  1. Gå til påloggingssiden for nettbank og velg «BankID»
  2. Klikk på «Glemt/blokkert BankID passord» nederst på siden
  3. Velg om du ønsker å identifisere deg med BankID på mobil (hvis du har) eller kontrollspørsmål
  4. Velg om du ønsker å få nytt passord på SMS eller e-post

Får du det ikke til, kan du logge inn i nett- eller mobilbanken å sende en melding derifra.
Logg inn i nettbanken med «BankID på mobil» eller «Uten BankID».

Får du ikke logget inn må du ringe 33513855.

Er det trygt å bruke BankID med ansikt, finger og PIN-kode?

Det er trygt å bruke BankID med biometri og PIN-kode hvis du tar noen enkle forholdsregler. Sørg alltid for at du er eneste med tilgang til enheten, dersom du ønsker å aktivere biometri i BankID-appen. Har flere i husstanden lagt inn finger eller ansiktsgjenkjenning på enheten, må du fjerne deres biometri-tilgang før du aktiverer BankID med biometri. Sett også ny PIN-kode hvis du vet at flere kjenner til koden din.

Har jeg BankID?

Er du i tvil om du har BankID eller ikke, logg deg inn i nettbanken og klikk på BankID i menyen. Der ser du dine BankID-avtaler.

Hva betyr feilmeldingen BID 1439?

Feilmeldingen indikerer at i feltet for engangskode er det tastet feil for mange ganger.

Løsning: Forsøk på nytt senere. Hvis feilen vedvarer logg inn i nettbanken fra valget «Uten BankID» eller bruk mobilbanken og send melding fra «Sikker e-post». I meldingen oppgi feilkoden, telefonmodell og tidspunkt du forsøkte.

BID-1439

Hva betyr feilmeldingen BID C167?

Gjelder hvis sertifikatet på din enhet blir ugyldig. Kan oppstå dersom du for eksempel har byttet mobilabonnement.

Løsning: Bestill «BankID på mobil» på nytt.

BID-C167

Hva betyr feilmeldingen BID-1200 og BID-1204?

Midlertidig feil. Benytt pålogging uten BankID, BankID på mobil eller forsøk med BankID igjen senere.

Hva betyr feilmeldingen BID-2030, BID-2031, BID-2032, BID-2022, BID-20b0 og BID-20b1?

Kort fortalt oppstår disse feilmeldingene ved teknisk kommunikasjonsfeil. Årsaken kan være tregt nett eller treg enhet (mobil, PC osv.).

Løsning: Prøv en annen nettleser eller hvis mulig annet nettverk.

Hva betyr feilmeldingen C161?

Du har tastet feil mobilnummer eller fødselsdato.

Hva betyr feilmeldingen C302?

Feilen skyldes en  timeout fra mobiloperatør eller telefonen.

Forsøke flere ganger da feilen ofte er midlertidig.

Forsøk eventuelt følgende tiltak på telefonen:

  • Skru av 4G
  • Skru av skjermsparer
  • Skru av 4G/wifi tale / VoLTE
  • Avslutt alle kjørende app’er
Hva betyr feilmeldingen C325?

Skyldes feil mellom din telefon og operatøren, ofte grunnet timeout. Det kan være flere årsaker til dette (dårlig dekning, kunden trykker vekk dialogen på telefonen, osv.)

Løsning:

Feilen er som regel forbigående om du forsøker på nytt.

Hvis ikke det hjelper forsøk:

  • Skru av 4G
  • Skru av skjermsparer
  • Skru av 4G/wifi tale / VoLTE
  • Avslutt alle kjørende app’er
Hva er BankID?

BankID er en personlig og sikker digital legitimasjon. BankID like personlig som passet ditt og like bindende som din håndskrevne signatur.

Hva er kravet for å få BankID?
  • Du må være over 15 år
  • Du må ha norsk fødselsnummer
  • Du må ha nettbank med kodebrikke fra oss
  • Dersom du ble kunde etter 01.03.2007 må du være registrert med pass som legitimasjon. Ble du kunde etter 01.02.2018 må passet ha RFID-brikke.
  • Du må være registrert med egen e-post adresse og mobilnummer
  • Du må være eier av en aktiv konto i Sparebanken Øst
  • Ønsker du BankID på mobil må du ha telefon og SIM-kort som støtter dette
Hva gjør BankID for å hindre at min biometri kommer på avveie?

BankID benytter biometri-funksjonen i telefonen din, og henter aldri inn din biometri til et sentralt register. Ditt fingeravtrykk, ansikt eller din PIN-kode forlater altså aldri telefonen din.

Hva skjer hvis jeg skrur av ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk på telefonen?

Da vil raskere BankID fortsatt fungere, men kun med PIN-kode. Dette er ikke en måte å deaktivere/sperre BankID med ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk på, det må du gjøre ved å kontakte kundesenteret vårt.

Hvor finner jeg detaljer og gyldighet for BankID

I nettbanken kan du se flere detaljer om din BankID avtale.

Du kan se status, når den ble bestilt, gyldig til, sist brukt og mange detaljer om sertifikatet.

  1. I hovedmenyen i nettbanken velg «BankID-oversikt«
  2. Velg hvilken BankID-avtale du ønsker å se flere detaljer på.
  3. Klikk på «Vis detaljer«
  4. Her kan du også sperre BankID-avtalene og bestille BankID og BankID på Mobil
Hvor kan jeg få hjelp med BankID?

På denne siden har vi samlet informasjon som kan være til hjelp.

Få hjelp til pålogging

Hvor kan jeg logge inn med ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk i BankID-appen?

Dersom du har aktivert biometri (ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk) i BankID-appen, vil du kunne logge inn med ansikt/finger på de brukerstedene som tilbyr innlogging med BankID med biometri. Flere og flere brukersteder vil tilby BankID-innlogging med ansikt/finger, men mens utrullingen pågår, vil du fortsatt måtte bruke passord i mange tilfeller. Ambisjonen er at du skal kunne logge inn med ansikt/finger i de aller fleste tilfellene når utrullingen er ferdig. Passord må kun benyttes i tilfeller som fordrer økt sikkerhet; som når du skal sjekke helseopplysninger, eller ved større transaksjoner og e-signeringer, for eksempel hvis du skal signere dokumenter ved boligkjøp.

Hvordan aktivere BankID-appen?

Slik aktiverer du BankID-appen med kodebrikke som metode
https://bankid.no/hjelp-bankid-app/aktivering-med-kodebrikke

Slik aktiverer du BankID med BankID på mobil
https://bankid.no/hjelp-bankid-app/aktivering-med-bankid-paa-mobil

Hvordan aktiverer jeg ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk i BankID-appen?

For nye app-brukere: 

  1. Som ny bruker av BankID-app, vil du kunne aktivere BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN når du aktiverer appen.
  2. Følg instruksene i appen for å aktivere raskere BankID.
  3. Dersom du ikke får aktivert BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN når du aktiverer appen, bør du sjekke om dette er aktivert på telefonen eller nettbrettet du bruker. Dette kan du se i innstillingene på telefonen/nettbrettet.

For de som allerede har tatt i bruk appen: 

    1. Åpne BankID-appen og trykk på «Min BankID» i menyen nederst på siden.
    2. Følg instruksene i appen for å aktivere BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN.
    3. Dersom du ikke får aktivert BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN ved å følge stegene over, bør du sjekke om dette er aktivert på telefonen eller nettbrettet du bruker. Dette kan du se i innstillingene på telefonen/nettbrettet.
Hvordan bestille BankID til barn under 18?

For å opprette BankID for ungdom mellom 15 og 18 år må den mindreårige ha en nettbankavtale og være legitimert med pass. Begge foreldre/verger og den mindreårige må signere en BankID avtale før BankID kan bestilles fra nettbanken. Avtalen kan signeres digitalt med BankID eller ved et av våre kontorer. Da må alle 3 ha med seg pass som legitimasjon.

Kontakt en kunderådgiver

Hvordan bestiller jeg BankID?

BankID bestiller du i nettbanken. Du må ha en aktiv konto, være over 15 år og ha legitimert med pass.

Er du mellom 15 og 18 år må du og begge dine foreldre eller verger signere en BankID-avtale før det kan bestilles i nettbanken.

Logg inn og bestill BankID Kontakt en kunderådgiver om BankID

Hvordan endre passord til BankID?

BankID

Det er viktig at du husker ditt nåværende passord.

  • Velg «BankID» på påloggingssiden
  • Tast inn fødselsnummer (11 siffer) og velg Neste.
  • Velg så Meny øverst i høyre hjørnet av BankID identifiseringen og deretter Endre Passord.
  • Legitimer deg med engangskode og ditt nåværende passord
  • Lag så nytt passord med minimum 8 tegn, 1 liten og 1 stor bokstav samt 1 tall.
  • Velg Neste og passordet ditt er endret.

Ved mottatt engangspassord

  • Velg «BankID» på innloggingssiden til nettbanken
  • Legg inn fødselsnummer (11 siffer) og velg Neste
  • Legg inn engangskode fra kodebrikken og trykk på Pil videre
  • Legg så inn engangspassord mottatt på SMS eller e-post
  • Lag så nytt passord med minimum 8 tegn, 1 liten og 1 stor bokstav samt 1 tall.
  • Velg Neste og passordet ditt er endret.

BankID app

  • BankID app er tilknyttet din BankID og benytter samme passord.
    Du tilbakestiller passordet på samme måte som BankID.
Hvordan kan jeg gjøre en BankID-innlogging med ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk?

Når du har aktivert ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk i BankID-appen, er denne tjenesten klar til bruk. Når du deretter er på et nettsted hvor du må identifisere deg med BankID, så velger du «BankID-app» som metode. I noen tilfeller vil du automatisk få opp ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk som metode, uten at du trenger å velge «BankID-app» manuelt. Du vil så få et varsel på telefonen/nettbrettet som må godkjennes. Trykk på varselet for å bekrefte at det er du som prøver å logge inn, og følg instruksene i appen. Dersom nettstedet du logger inn på har implementert biometri i sin løsning, vil du kunne fullføre innloggingen ved å bruke ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk. Tilbyr ikke nettstedet biometri fullfører du innloggingen med BankID-app med passord.

Hvordan logger jeg inn med BankID på mobil?

For å logge inn med BankID på mobil må du velge BankID, legge inn fødselsnummer og på neste side trykke «Velg annen BankID«.

Legg så inn mobilnummer og fødselsdato.

Du vil så få opp et referanseord som også skal fremkomme på din telefon. Trykk godta dersom ordet på mobilen samsvarer med ordet i nettlesere. Tast så ID-PIN (koden du valgte når du bestilte BankID på mobil) og du vil bli logget inn i nettbanken.

Obs. Fases ut fra 1. september 2022

Hvordan logger jeg på med BankID første gang?
  1. Velg «BankID»
  2. Skriv inn ditt fødselsnummer
  3. Velg metode: Sparebanken Øst
  4. Skriv inn engangspassord fra kodebrikken din
  5. Skriv deretter et passord som du har fått tilsendt på SMS
Hvordan sjekker jeg at BankID er aktiv?

Det er to ulike sertifikater knyttet til BankID. Ett for BankID på mobil og ett for ordinær BankID. Har du ikke ordinær BankID eller den er utløpt/sperret, vil du få feilmelding når du aktiverer appen. («Vi får dessverre ikke knyttet appen til din BankID nå»)

Du kan se om du har aktivt BankID-sertifikat i nettbanken fra menyvalg BankID -> BankID-oversikt.

Hvis du ikke har BankID kan du bestille i nettbanken, logg inn med nettbankpassord og kodebrikke.

Hvordan skrur jeg av BankID med biometri?

For å deaktivere biometri i BankID-appen må du ta kontakt med vårt kundeservice.

Hvorfor bør jeg bruke BankID ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk?

Ved å bruke innlogging med ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk, ofte omtalt som biometri, vil du få en enda bedre brukeropplevelse i BankID-appen. Du slipper å bruke passord, BankID blir passordfri! Samtidig ivaretas sikkerhet og personvern på en trygg måte.

Mye raskere
En innlogging ved bruk av ansikt eller finger i BankID-appen tar under 10 sekunder, mens det tar rundt 20 sekunder å logge inn i med passord, og 30 sekunder med BankID på mobil.

Hvorfor er det anbefalt å bruke BankID-app?

BankID-appen gjør innloggingen rask og sikker. Det er ekstra sikkert fordi telefonen er beskyttet med kode og du mottar et varsel som du må godkjenne. Telefonen har du også som regel rett i nærheten. Les mer og last ned appen

Har du BankID og kodebrikke, må du ha kontroll på hvor den oppbevares. Det er ikke alltid den er i nærheten når du skal bruke BankID, derfor anbefales vi BankID-app.

BankID på mobil er tilknyttet mobilens SIM-kort. Bytter du SIM-kort, må det bestilles på nytt. Fra 1. september vil det ikke være mulig å bestille ny BankID på mobil.

Telefonselskapene opererer også med egne priser på bruk av BankID på mobil.

Hvorfor får jeg ikke aktivert ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk i BankID-appen?

Dette må være på plass for at du skal kunne aktivere ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk i BankID-appen:

  • Enheten din må ikke være rooted/jailbroken. Rooting/jailbreaking innebærer at du får administratorrettigheter til enheten din. Dersom du får en feilmelding fra BankID om at enheten er rooted/jailbreaket og du ikke har gjort dette selv så anbefaler vi at tar kontakt med de som har solgt deg telefonen, eller hjulpet deg med å sette den opp. For noen hjelper det å tilbakestille enheten til fabrikkinnstillinger.
  • Du må ha operativsystem iOS 14/Android 7 eller nyere
  • Du må ha aktivert ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk på enheten din
Jeg får ikke bestilt BankID fra nettbanken

For å få bestilt BankID fra nettbanken må ha en aktiv konto og være over 18 år. Du kan dessverre ikke bestille BankID fra mobilbanken.

Du må også være legitimert med elektronisk lesbart pass (Alle norske pass utstedt etter 3. oktober 2005) i banken. Har du ikke legitimert deg i banken må du kontakte en kunderådgiver.

Jeg får ikke brukt long press-funksjonen når jeg skal logge inn med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN?

Det stemmer. For å kunne bruke ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN, må du fullføre innloggingen i selve appen. Derfor vil ikke long press-funksjonen fungere i disse tilfellene. Du vil derfor føres inn i appen når du trykker på varselet, hvor du kan fullføre innloggingen med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN.

Jeg forstår ikke hvorfor jeg noen ganger kan logge inn med ansikt/finger, mens jeg noen ganger må logge inn med passord?

Det er opp til hvert enkelt brukersted å bestemme hvilket tillitsnivå de ønsker å benytte, og de kan velge mellom to ulike tillitsnivåer for BankID-appen. Dersom de benytter tillitsnivå «høy», vil du bli spurt om å taste inn ditt BankID-passord. Dette skjer gjerne dersom du skal logge inn på offentlige tjenester, skal sjekke helseopplysninger på Helsenorge.no, ved e-signeringer eller dersom du skal gjennomføre større transaksjoner. Dersom brukerstedet benytter tillitsnivå «betydelig», vil du kunne logge inn med ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk eller PIN-kode. Dette skal etter hvert gjelde for de fleste innlogginger, men det vil være naturlig å skille mellom tillitsnivået på mindre transaksjoner og for eksempel ved signering av lånedokumenter.

Jeg har aktivert ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk, men blir fortsatt spurt om passord når jeg logger inn med BankID?

BankID med biometri (ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk) rulles gradvis ut, og vil bli tilgjengelig flere og flere steder framover. Mens utrullingen pågår, vil du fortsatt måtte bruke passord i mange tilfeller. Ambisjonen er at du skal kunne logge inn med ansikt/finger i de fleste tilfellene når utrullingen er ferdig, men du må fortsatt benytte passord i tilfeller som fordrer økt sikkerhet. Dette gjelder blant annet når du skal sjekke helseopplysninger, ved større transaksjoner og e-signeringer, som for eksempel ved boligkjøp. Det er opp til hvert enkelt brukersted å velge hvilket tillitsnivå de ønsker å benytte og hvilken innloggingsmetode som skal være tilgjengelig for brukerne.

Jeg vil sperre min BankID. Hva gjør jeg?

Logg deg på nettbanken og velg «BankID-oversikt» i menyen. Her får du oversikt over dine BankID-avtaler. Herfra kan du sperre din BankID.

Du kan også ringe banken på telefon 33 51 38 55.

Min BankID er utløpt. Hva gjør jeg?

Du må bestille BankID på nytt i pålogget nettbank. Logg inn «Uten BankID»

Når slutter BankID på mobil å fungere?

Utfasingen av BankID på mobil starter gradvis fra 1. september 2022.

Første steg i utfasingen er at man stopper for nye BankID på mobil-aktiveringer. Det betyr at dersom du bytter mobiloperatør, får nytt SIM-kort eller får problemer med BankID på mobil så får du ikke bestilt nytt sertifikat og BankID på mobil vil slutte å fungere. Da anbefales du å gå over til å bruke BankID appen.

Når ditt sertifikat utløper kan du se i nettbanken. BankID-oversikt

Støtter min telefon/nettbrett BankID-app med ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk?

De aller fleste telefoner/nettbrett støtter BankID-app med ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk, men du må ha iOS 14 / Android 7 eller nyere. Har du en telefon/nettbrett med operativsystem iOS 12, iOS 13 eller Android 6, kan du fortsatt bruke BankID-appen, men du må da taste inn passord når du skal logge inn.