BankID

BankID er en personlig og enkel elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nettet. Personnummer, kodebrikke og personlig passord i kombinasjon utgjør BankID.


I den fysiske verden identifiserer du deg med pass, førerkort eller bankkort. I den elektroniske verden kan du bruke din BankID for å bekrefte hvem du er og signere dokumenter.

BankID kan brukes for å betale regninger i nettbank, ved kjøp av produkter og tjenester på internett og til signering hos offentlige instanser som for eksempel Altinn, NAV, kommuner (søke om barnehageplass) og resept fra lege.

Les mer om BankID

Slik får du BankID

For å få BankID hos Sparebanken Øst må du være over 18 år og ha pass.  Logg deg på nettbanken ved å velge ”Pålogging uten BankID”. Bestill BankID under menypunktet ”BankID” på venstre side. Etter bestilling vil du få tilsendt en e-post med passord.

BankID på mobil

Aktiverer du BankID på mobil, slipper du å ta med deg kodebrikken.

BankID på mobil kan du bestille via menyvalget BankID i nettbanken. Logg deg på nettbanken enten med BankID utstedt av Sparebanken Øst eller vanlig pålogging uten BankID. For å få bestilt og tildelt BankID på mobil, må du være legitimert med pass og ha norsk fødselsnummer.

Har du allerede ordinær BankID hos oss, kan du også bestille BankID på mobil.

Hvis du ikke har ordinær BankID hos Sparebanken Øst og ikke allerede har legitimert deg med pass hos oss, må du stikke innom et av våre mange kontorer og fremvise gyldig pass. Når det er gjort, kan du logge deg på i nettbanken og bestille BankID på mobil. Det er kun i nettbanken at det er mulig å bestille BankID på mobil.

Får du feilmelding ved bruk av BankID på mobil? Sjekk vår oversikt her

Ikke netthandel

Noen banker tilbyr BankID når du betaler med BankAxess. Sparebanken Øst har ikke denne løsningen slik at BankID kan brukes ved netthandel. Vi anbefaler deg å bruke Verified by Visa som du kan etablere i nettbanken under «Kort» fra venstremenyen og deretter «Sikker Netthandel».

Dersom du har spørsmål om BankID, kan du sende oss en melding.

  • Problemer med BankID?

    Få hjelp her!

  • Hjelp og kundesenter

    Vårt kundesenter svarer på dine spørsmål om bruk av kort, nettbank, BankID m.m. Gjelder det lån, sparing eller forsikring, kan du avtale et møte med en av våre kunderådgivere.

    Ring
    03220

    Fra utlandet
    +47 915 03220

    KONTAKT OSS

    VÅRE KONTORER OG ÅPNINGSTIDER