BankID

BankID er en personlig og enkel elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nettet. Du kan bestille BankID i nettbanken. Ved å bruke ditt fødselsnummer, koden du får fra kodebrikken eller sms, kodekort, apper e.l. og ditt personlige passord, får du tilgang til din BankID.

BankID på mobil
BankID på mobil er like sikkert som ordinær BankID og enda enklere å bruke.
Aktiverer du BankID på mobil, slipper du å bruke kodebrikke. Du kan selv bestille BankID på mobil i nettbanken.

Får du feilmelding ved bruk av BankID på mobil? Sjekk vår oversikt her

BankID for ungdom
For å opprette BankID for ungdom mellom 15 og 18 år må foreldre/verger oppsøke banken og signere en fullmakt. Den mindreårige må også være legitimert med pass i våre systemer. Når BankID er bestilt, kan den mindreårige selv aktivere BankID i nettbanken.

Ikke netthandel
Noen banker tilbyr BankID når du betaler med BankAxess. Sparebanken Øst har ikke denne løsningen slik at BankID kan brukes ved netthandel. Vi anbefaler deg å bruke Verified by Visa som du kan etablere i nettbanken under «Kort» fra venstremenyen og deretter «Sikker Netthandel».

Noen sikkerhetsregler:

  • sikkerhetskortet er personlig og må oppbevares utilgjengelig for andre
  • skriv ikke ned eller oppgi ditt personlige passord til noen
  • sikkerhetsbrikken og passord i kombinasjon med fødselsnummer er din legitimasjon på nett. Dette må du ikke gi fra deg slik at andre bruker din brikke for å legitimere seg som deg
  • tapt sikkerhetskort må sperres snarest

Ofte stilte spørsmål:

For å få åpnet sperret BankID må du komme innom oss i banken og fremvise legitimasjon eller sende oss en sikker e-post fra nettbanken.

Send sikker e-post fra nettbanken

  1. Logg deg inn i nettbanken
  2. Klikk på Send sikker e-post i menyen
  3. Skriv i skjemaet at du ønsker å få opphevet sperringen på din BankID
  4. Du vil motta et engangspassord fra banken på e-post
  5. Logg deg inn i nettbanken med BankID og du får mulighet til å endre til et selvvalgt passord

Du kan ikke betale med BankID på nett, kun signere.

BID 1439:
Sperre med feilkode 1439 oppstår hvis du legger inn passord mottatt på e-post istedenfor engangskoden fra sikkerhetsbrikken. Ved pålogging med BankID må du først legge inn fødsels- og personnummer, deretter engangskode fra sikkerhetsbrikken og til slutt passord mottatt på e-post.

BID 5007:
Betyr at en feilkode ble sendt fra brukerstedet. For å se feilkoden må dette sjekkes på brukerstedet i deres brukerstedslogg. Hva som er årsaken til BID 5007, kan derfor variere fra bruker til bruker, avhengig av brukerstedet hvor du fikk feilmeldingen.

BID 500A:
Indikerer at det er midlertidig feil hos brukerstedet eller med din nettleser, altså det nettstedet der du prøvde å signere med BankID. Du kan forsøke å logge helt ut og deretter forsøke på nytt uten å åpne flere faner hvor du bruker BankID. Hvis pålogging til vår nettbank med BankID fungerer, er det ikke noe feil med din BankID. Dersom du forsøkte et annet brukersted enn Sparebanken Øst, må du kontakte det brukerstedet.

BankID er en personlig elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nettet. Kodebrikken til nettbanken er ikke BankID. Personnummer, kodebrikke og et personlig passord i kombinasjon utgjør BankID.
Les mer om BankID

Logg deg på nettbanken og velg BankID-oversikt i menyen. Her får du oversikt over dine BankID-avtaler.
Klikk på pilen til høyre. Klikk på knappen Sperr BankID.

Gå til nettbanken og velg BankID. Klikk på Meny og velg Endre passord. Ha kodebrikken klar og følg instruksjonene. Se detaljert beskrivelse

Du må først bestille BankID i nettbanken. Når det er gjort, vil du motta et engangspassord på e-post.
Lag deretter et personlig passord som du bruker sammen med kodebrikken ved innlogging.

Skriv inn ditt fødselsnummer 11 siffer og trykk på pilen

Skriv inn koden fra sikkerhetsbrikken og trykk på pilen

Skriv inn engangspassord mottatt på e-post. Skill mellom store og små bokstaver. Trykk på pilen for å gå videre.

Lag et nytt personlig passord, og trykk på pilen for å gå videre

Nettbanken bekrefter at passordbytte er utført. Trykk på pilen for å komme inn i nettbanken.

Det gjør du i nettbanken. Klikk på Bestille BankID i menyen.  Velg deretter «Bestill» og følg instruksjonene.

Det gjør du fra nettbanken. Klikk på Bestille BankID i menyen.  Velg deretter «Bestill» ved feltet BankID på mobil og følg instruksjonene.

Signere med BankID

Her kan du signere dokumentene dine elektronisk med BankID.

Til signeringsportalen

Slik virker nettbanken

Se video for å se hvordan nettbanken fungerer.

Se video

Ofte stilte spørsmål

Her finner du svar på ofte stilte spørsmål fra kundene våre.

Finn svar her