BankID

Sikkerhetskort til nettbanken er ikke alene BankID. BankID er Personnummer, kodebrikke og et personlig passord i kombinasjon. Dette må bestilles i nettbanken etter at du har logget på første gang.



I den fysiske verden identifiserer du deg med pass, førerkort eller bankkort. I den elektroniske verden kan du bruke din BankID for å bekrefte hvem du er og signere dokumenter. BankID er en personlig og enkel elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nettet

Noen sikkerhetsregler:

  • Sikkerhetskortet er personlig og må oppbevares utilgjengelig for andre
  • Ikke skriv ned eller oppgi ditt personlige passord til noen
  • Sikkerhetsbrikken og passord i kombinasjon med fødselsnummer er din legitimasjon på nett. Dette må du ikke gi fra deg slik at andre bruker din brikke for å legitimere seg som deg.
  • Tapt sikkerhetskort må sperres snarest.

BankID på mobil
BankID på mobil er like sikkert som ordinær BankID og enda enklere å bruke. Aktiverer du BankID på mobil, slipper du å bruke kodebrikke. Du kan selv bestille BankID på mobil i nettbanken.

Får du feilmelding ved bruk av BankID på mobil? Sjekk vår oversikt her

Ikke netthandel

Noen banker tilbyr BankID når du betaler med BankAxess. Sparebanken Øst har ikke denne løsningen slik at BankID kan brukes ved netthandel. Vi anbefaler deg å bruke Verified by Visa som du kan etablere i nettbanken under «Kort» fra venstremenyen og deretter «Sikker Netthandel».

Ofte stilte spørsmål om BankID:

Du kan ikke betale med BankID på nett, kun signere.

Kategori: BankID

BID 1439:
Sperre med feilkode 1439 oppstår hvis du legger inn passord mottatt på e-post istedenfor engangskoden fra sikkerhetsbrikken. Ved pålogging med BankID må du først legge inn fødsels- og personnummer, deretter engangskode fra sikkerhetsbrikken og til slutt passord mottatt på e-post.

BID 5007:
Betyr at en feilkode ble sendt fra brukerstedet. For å se feilkoden må dette sjekkes på brukerstedet i deres brukerstedslogg. Hva som er årsaken til BID 5007, kan derfor variere fra bruker til bruker, avhengig av brukerstedet hvor du fikk feilmeldingen.

BID 500A:
Indikerer at det er midlertidig feil hos brukerstedet eller med din nettleser, altså det nettstedet der du prøvde å signere med BankID. Du kan forsøke å logge helt ut og deretter forsøke på nytt uten å åpne flere faner hvor du bruker BankID. Hvis pålogging til vår nettbank med BankID fungerer, er det ikke noe feil med din BankID. Dersom du forsøkte et annet brukersted enn Sparebanken Øst, må du kontakte det brukerstedet.

Kategori: BankID

Logg deg på nettbanken og velg BankID i venstremenyen. Klikk på X utenfor BankID-avtalen. Hak av for at du ønsker å sperre BankID og klikk på knappen Sperre BankID. Se detaljert beskrivelse

Kategori: BankID

Gå til nettbanken og velg Logg inn med BankID. Klikk på Meny og velg Endre passord. Ha kodebrikken klar og følg instruksjonene. Se detaljert beskrivelse

Kategori: BankID

For å få åpnet sperret BankID må du komme innom oss i banken og fremvise legitimasjon eller sende oss en melding fra nettbanken. Se detaljert beskrivelse

Kategori: BankID

Du må først bestille BankID i nettbanken. Når det er gjort, vil du motta et engangspassord på e-post. Lag deretter et personlig passord som du bruker sammen med kodebrikken ved innlogging. Se detaljert beskrivelse

Kategori: BankID

Du må bestille BankID i nettbanken. Logg inn i nettbanken, klikk på BankID i venstremenyen, velg «Bestill BankID» og følg instruksjonene. Se detaljert beskrivelse

Kategori: BankID

BankID er en personlig elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nettet. Kodebrikken til nettbanken er ikke BankID. Personnummer, kodebrikke og et personlig passord i kombinasjon utgjør BankID.
Les mer om BankID

Kategori: BankID

Bli kunde

Avtal tid og kom innom et av våre kontorer.

Bli kunde

Vipps

Gjør hverdagen enklere – bli vippser, du også!

Trenger du hjelp?

Snakk med en av våre kunderådgivere.

Avtal møte